3. Slapen

Iedereen weet uit eigen ervaringen hoe belangrijk  rust, hersteltijd en slapen is.
En mocht je daarvan nog niet overtuigd zijn,  klik dan op deze wake-upp call.
Besteedt daarom voldoende tijd aan het verkrijgen van je broodnodige (nacht)rust !!!

Lezen
– recente wetenschappelijke informatie over ons slapen
slaapproblemen oplossen: 12 waardevolle tips
beter slapen – slimmer werken; lekker leesbaar document met diverse handige tips
 over de effecten van slaaptekort
– over de gevolgen van slaaptekort op onze hippocampus
– tips bij slaapproblemen
– 10 tips speciaal voor vrouwen 40+
seks voor een betere nachtrust
voeding en supplementen die je kunnen helpen
– het aminozuur GABA, wat piekeren doet verminderen (een van de oorzaken van een doorslaapprobleem)
De slaap revolutie – Het belang van slaap, rust & herstel

Doen
– Meer bewegen helpt je slaap te verbeteren! Lees het blog Beter slapen door sporten.
– Neem gerust eens wat vaker een powernap, gebruik makend van de kennis die de wetenschap hierover inmiddels vergaard heeft.
– Je verhoogde cortisolspiegel zien te verlagen. Dat kan op verschillende manieren. Een van die manieren is het innemen van een magnesiumsupplement.
– Je wekker omdraaien zodat je ‘s nachts niet ziet hoe laat het is. Daarmee voorkom je dat je hoofd weer op AAN gaat, als je ‘s nachts wakker wordt.
– Mocht je twijfel hebben of je een slaapprobleem hebt die je vitaliteit negatief beïnvloedt, doe dan eens de Saraja Slaap en Vitaliteits Test.
– Uiteraard zijn er tegenwoordig verschillende apps ontwikkeld om je te helpen je slaap te optimaliseren. Kijk voor apps eens op In Slaap – Slaap Apps.
– Google ook eens op ‘muziek met alpha-golven’  om in slaap te komen.
– Heb je een Sonos- of ander draadloos muzieksysteem, zoek dan via Deezer of Spotify bij ‘artiesten’ naar bijvoorbeeld Sleeping Music Masters.
– Mocht je minder/slechter slapen dan zijn er ook verschillende online programma’s die je kunnen helpen je slaap te verbeteren:
–> het zelfhulp-programma Slaapproblemen biedt online informatie, tips, tests, oefeningen, video’s en ervaringsverhalen,
–> de online cursus ‘Beter slapen? Doe-het-zelf!’ van NTR biedt ook veel, diverse, interessante en aanvullende informatie en
–> de gratis onlinetraining Beter Slapen bestaat uit 19 oefeningen.
– Voor meer professionele hulp en ondersteuning bij het leren beter te slapen surf eens naar Saraja Slaapcursus.
– Je kunt bij hun ook eens een slaapconsult aanvragen voor 24,95 euro.

Reacties zijn gesloten.