2. Gevolgen

  • Door vermoeidheid neemt de behoefte toe aan voedingsmiddelen die je een oppepper geven, zoals voedingsmiddelen met snel opneembare suikers. Een snelle stijging van je bloedsuiker veroorzaakt dan ook een adrenalineboost en geeft je ook tijdelijk de gewenste oppepper, maar vormen tevens een belasting voor je systeem.
    Nadat de bloedsuikerspiegel snel en sterk gestegen is, zorgt de extra insulineafgifte vervolgens namelijk weer voor een extra dip in je bloedsuikerspiegel. Door deze dip in je bloedsuikerspiegel krijg je weer behoefte aan de volgende oppepper enz. enz. Op den duur kan hierdoor een insulineresistentie ontstaan, waardoor er steeds meer insuline geproduceerd moet worden. En dat vergroot de opslag van koolhydraten in de vorm van vet.
    Inname van koolhydraten veroorzaakt ook een toename van de neurotransmitter dopamine, wat even een lekker gevoel veroorzaakt
  • De behoefte aan een oppepper kan er ook voor zorgen dat je meer cafeïne tot je gaat nemen in de vorm van bijvoorbeeld koffie of cola. De adrenalinespiegel in je bloed stijgt iedere keer weer door de inname van cafeïne.
  • Fast food en kant-en-klaarmaaltijden bevatten vaak teveel zout en vet – belastend voor je lichaam (denk aan bloeddruk, gewichtstoename en hart- en vaatvervetting).
  • Na een stressvolle dag heb je in de avond mogelijk behoefte om te ontspannen met een glaasje wijn of bier. Door het verdovende effect van de alcohol lijkt het alsof je lichaam ontspant. Maar wist jij dat de alcohol tegelijkertijd de adrenaline- en cortisolproductie in je lichaam juist weer doet stijgen? Daarnaast moet de alcohol worden afgebroken, waarbij waardevolle B-vitamines en zink worden verbruikt.

Door naar: 3. Wat kun je in stressvolle periodes beter niet eten en drinken?

Reacties zijn gesloten.