3. Liever niet

Voeding kan je stress helpen vergroten, maar voeding kan ook helpen meer ontspannen te raken. Voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel doen stijgen, de adrenalinewaarde in je bloed doen vergroten of je bloeddruk helpen verhogen moet je zien te ver-mijden. Hieronder vind je een aantal van die voedingsmiddelen die je beter kunt laten staan als je stress wilt verminderen en je lichaam niet onnodig wilt belasten:

  • Zoetigheid/suikers
  • Cafeïne
  • Alcohol
  • Rood vlees
  • Geraffineerde en bewerkte voedingsmiddelen
  • Conserveermiddelen en andere chemische stoffen; vermijdt e-nummers, additieven en allergenen
  • Zoute voedingsmiddelen
  • Vette voedingsmiddelen
  • Zuivelproducten
  • Voedingsstoffen die je zoveel mogelijk moet vermijden ivm stress maagdarmstelsel zijn exorfinen (gluten, spinazie, soja, caseïne, suiker en schimmels), saponinen (sojabonen, erwten, spinazie, tomaten, aardappels), histamine vormende producten (frisdrank, kiwi en aardbeien) en lectinen (peulvruchten).

En beperk het aantal eetmomenten want elke keer eten is verstoring van de rust = aanmaak cortisol / activatie hormonen.

Het is verstandig bij stress bovengenoemde producten te matigen. Het bewustzijn van de invloed van deze producten is een eerste stap.  Bekijk ook eens de video van Jesse van der Velde over 28 voedingsmiddelen die je nooit (meer) zou moeten eten en hun gezonde alternatief.

Genoeg over wat je beter niet kunt drinken en eten; wat kun je beter wel eten en slikken?

Reacties zijn gesloten.