Hardlopen

Van alles over hardlopen en ‘zacht’lopen

  • Wil je weten hoe hardlopen therapeutisch ingezet kan worden? Kijk dan verder bij Runningtherapie.
  • Wanneer er sprake is van stress- en burnoutklachten dan is het zaak niet te hard van stapel te lopen. Dat betekent met name lopen in D1 en D2, oftewel duurlooptempo 1 en 2.  Lees hier wat deze tempo’s inhouden en hoe je die kunt bepalen.
  • Om je eigen specifieke hartslagzones te kunnen bepalen, zul je wel eerst je eigen omslagpunt moeten achterhalen. Via een rekenformule als 220 – je leeftijd sla je de plank meestal mis. Om je daadwerkelijke omslagpunt te bepalen kun je bij mij een veldtest doen of een inspanningstest.
  • Beginnen met hardlopen geeft wat handige tips als je echt voor het eerst gaat starten met hardlopen.
  • De website ProRun biedt goede en uitgebreide informatie over alles wat met lopen te maken heeft. Like hun Facebookpagina en je krijgt met regelmaat zinvolle informatie. Overigens heeft Loopjebeter ook een Facebookpagina waarvoor hetzelfde geldt, en ook nog eens toegespitst op lopen in het Gooi.
  • Bewust Hardlopen is zeer interessant als je je eigen lopen wilt optimaliseren, waarbij je tevens je lichaamsbewustzijn helpt vergroten. En dat is weer handig om eerder signalen – die je lichaam je geeft – te voelen en herkennen. Zelf heb ik de opleiding hiervoor gevolgd en vormt dit een standaard onderdeel van mijn begeleiding.
  • ChiRunning is gericht op moeiteloos en blessurevrij hardlopen. Een aantal principes hieruit vormen ook een vast onderdeel van mijn begeleiding bij het hardlopen.
  • Voor Natural Running  geldt hetzelfde.
  • Barefoot Running vind ik meer wat voor de gevorderde en ervaren hardlopers.
  • Supercompensatie? helpt je te begrijpen waarom trainen afgewisseld met de juiste hoeveelheid hersteldtijd tot een optimale trainingseffect lijdt.
  • Ben je op zoek naar een groep in het Gooi waar je samen met anderen én onder begeleiding iedere week kunt lopen? Klik dan op mijn overzicht van loopgroepen in deze regio.

Trainingsschema’s

Op internet zijn vele trainingsschema’s te vinden. Om het je gemakkelijk te maken heb ik hieronder enkele schema’s voor je op een rijtje gezet. Belangrijk om je te realiseren dat deze schema’s uitgaan van mensen zonder klachten.
Mocht je bijvoorbeeld veel stress of burnoutklachten hebben, dan is het maar de vraag of je zomaar een dergelijk schema klakkeloos kunt volgen. Dan kun je beter starten met het beginnersschema van 100-dagen Sportrusten wat je via mij kunt verkrijgen.

Reacties zijn gesloten.