9. Assertiviteit

Kijk en luister
– Grenzen aangeven, hoe doe je dat? volgens Albert Sonnevelt
– Hoe kun je je lichaamshouding inzetten om meer zelfvertrouwen te voelen?
Bekijk hiervoor onderstaande TED-talk

Lezen
– Zeg je automatisch te vaak JA en wil je vaker NEE zeggen?
Lees dan bijgaande tips die je daarbij kunnen helpen.
– Angst vormt de grootste drempel om assertief te reageren.
Lees mijn 11 tips om je angst te verminderen.
Grenzen stellen; wanneer en hoe? – een les van een aardige politieman
– Het belang van je lichaamshouding en lichaamstaal. Bekijk ook de tips voor het bewust inzetten van power-poses om je zelfvertrouwen te helpen vergroten.
– Hulp vragen en delegeren – blog van Albert Sonnevelt
Grenzen stellen om ruimte te krijgen – boek van Marjan de Vries & Aagje Gest
– Hoe word ik assertiever ? – boek van Carola van Dijk & Hans Elbers

Doen
– Hoe assertief ben ik eigenlijk? Breng je eigen assertiviteit in kaart middels een test of de Vragenlijst voor Interpersoonlijk Gedrag.
Wanneer je hebt ontdekt dat je wat assertiever zou willen worden, realiseer je dan dat de grootste verandering en winst te behalen is door het daadwerkelijk uitvoeren van assertieve acties. Dus gewoon DOEN!  En ervaren dat je de reacties echt wel overleeft.
– Een goede voorbereiding is het halve werk: plan wekelijks een actie aan de hand van dit 
actieplan
– Volg in groepsverband een assertiviteitstraining. Een groep ‘lotgenoten’ werkt stimulerend en ondersteunend in je leerproces.
– Ook online kun je tegenwoordig een assertiviteitstraining volgen:  zie de online training Vergroot je assertiviteit en de online cursus  Opkomen voor jezelf
In het kader van vergroten van je assertiviteit kun je verder ook baat hebben bij de online trainingen Positiever in 2 weken & Vergroot je zelfvertrouwen en de app RET mbt het G-schema.
– Blijf je assertiviteit verder ontwikkelen met deze tips.

Reacties zijn gesloten.