Aanpakken !

Problemen? Aanpakken!    – maar HOE ?
Hieronder heb ik een aantal mogelijkheden op een rijtje gezet. Ik heb daarbij een onderscheid gemaakt tussen een passieve aanpak en een actieve aanpak.

A. Passieve AANPAK
Je kunt als aanpak ervoor kiezen om je te laten ‘behandelen’. De aanpak / oplossing komt dan als het ware van buitenaf. Hieronder enkele voorbeelden hiervan:

  • medicatie: vanuit de reguliere geneeskunde of vanuit de complementaire geneeskunde (zoals homeopathie, kruidengeneeskunde, Bach Bloesems Remedies etc.)
  • zelfmedicatie middels voedingsupplementen, alcohol, drugs etc.
  • acupunctuur / acupressuur etc
  • osteopathie
  • neurofeedback
  • EMDR – bijvoorbeeld voor traumaverwerking
  • reikibehandeling, klankschalentherapie, heàling, magnetiseur, helende kristallen, edelstenen, skullies en engelen e.d.
  •  ……

B. Actieve AANPAK
Je kunt naast of in plaats van de ‘passieve aanpak’ ook kiezen om actief met jezelf aan de slag te gaan. Veel verandering kan al ontstaan door te werken aan het verbeteren van de basale voorwaarden voor een gezond lichaam en geest middels

  • Nachtrust verbeteren (aangezien onze nachtrust zo essentieel is)
  • Voeding verbeteren (gezond en regelmatig, eventueel aangevuld met superfoods en supplementen)
  • Meer bewegen, liefst buiten in de natuur
  • Bewuster en beter ademhalen
  • Meer ont-spannen door middel van muziek luisteren / wandelen / massage / Yoga / meditatie / mindfulness / etc. etc.

Daarnaast kun je ook bewust inzetten op

  • Anders denken; je manier van denken / je gedachten / je cognities kun je beïnvloeden en daarmee je gevoelens/emoties beïnvloeden.  Met deze ‘cognitieve herstructurering’ kun je op verschillende manieren aan de slag. Zoals bijvoorbeeld met een van de online trainingen van Psychologiemagazine en Psyfit, door middel van zelfhulpboeken, gesprekken met anderen, cognitieve trainingen als de Rationeel Emotieve Training – RET ook wel bekend als de G-training (Gebeurtenis -> Gedachten -> Gevoelens -> Gedrag -> Gevolg).
    Een stapje verder is het werken aan je belemmerende overtuigingen middels schematherapie / psychotherapie /NeuroLinguistisch Programmeren – NLP /  Progressive Mental Alignment – PMA / Past Reality Integration – PRIhypnotherapie / regressie / reïncarnatie / imaginatie / autogene training / zelfhypnose, etc  De mindfulnesstraining en ACT bieden weer een heel andere manier om met jezelf te leren omgaan.
  • Minder denken en meer ZIJN.  Velen van ons zitten een groot deel van de dag ‘in ons hoofd’ en vestigen daarbij alle aandacht op de onophoudelijke stroom van gedachten (vaak met alle ellende van dien). Je kunt jezelf echter ook trainen bewust je aandacht op iets anders te richten dan op je gedachten. Specifiek hiervoor kun je deelnemen aan een van de vele mindfulnesstrainingen – ook wel aandachttrainingen genoemd – waarvan het aanbod de afgelopen jaren gigantisch is toegenomen. Ook meditatie, taichi, yoga en ontspanningsoefeningen zijn voorbeelden waarin je bewust leert je aandacht op iets anders te richten; minder denken en daardoor meer ZIJN.

JE GEDRAG VERANDEREN !?
Realiseer je wel dat een actieve aanpak vraagt om een gedragsverandering!
En een gedragsverandering vraagt nogal wat van je. Voor een gedragsverandering is ondermeer het volgende nodig:

  • Motivatie: neocorticaal en/of emotioneel willen, al dan niet vanuit ‘lijden’ gevoed.
  • Kennis over hoe je gedrag te veranderen (het gelaagde brein)
  • Goede voorbereiding (vanuit deze kennis)
    Bekijk hiervoor eens het plan van aanpak, bijlage 1, bijlage 2 en het actieplan.
  • Doorzettingsvermogen en discipline
  • Sociaal netwerk wat ingezet / betrokken kan worden (hulpverlener/coach kan daar ook tijdelijk onderdeel van vormen)
  • Positieve bekrachtigers – beloning
  • Weten wat je verder allemaal kan helpen je winst te behouden

MOTIVATIE
Van bovengenoemde opsomming vormt motivatie een van de belangrijkste voorwaarden bij het veranderen van gedrag. Daarom is het cruciaal om bij de keuze voor een actieve aanpak jezelf vooraf de volgende vraag te stellen; wat heb ik er voor over en hoe staat het eigenlijk met mijn motivatie?

 Hoe graag wil je?
– Hoeveel last heb je er van / hoe groot is de lijdensdruk als bron van motivatie?
– Wat verwacht of hoop je te bereiken?
– Wat is de huidige (ziekte)winst oftewel wat heb je te verliezen bij een gedragsverandering / verandering van de huidige status quo? Hoe ziet de winst-verlies balans eruit? Wat levert het huidige gedrag je op?
– Hoeveel energie, tijd en geld heb je over voor de oplossing?
– Ben je een luiaard, betweter of angsthaas? (Socratisch motiveren)
– Ben je een bezoeker, gast of ….. (KOT)

BEWUSTWORDING
Bewustwording van jezelf, je gevoel, je manier van denken, je gedrag, je automatische piloot en nog veel meer vormt vaak een e
erste vereiste stap. Soms is het daarom handig juist hiermee te starten bij het aanpakken van je probleem.  

Bewustwording kun je bereiken door bij jezelf stil te staan, middels zelfbezinnig, zelfreflectie, dagboek bijhouden, registratieopdrachten, praten met anderen, biofeedback, 360 graden feedback organiseren, gesprekken met anderen, psychologische tests, psychologisch onderzoek, haptonomie, haptotherapie, genogram, mindfulnesstraining, familieopstellingen, paardencoaching, aurareading, horoscoop, nummerologie, enniagram, tarotkaarten, iriscopie en nog veel meer – ook afhankelijk waarin je het meeste vertrouwen hebt.

En via bewustwording kom je in het bewustZIJN.

Reacties zijn gesloten.