8. Denken & Voelen

Over denken valt heel wat te zeggen:
– je kunt last hebben van teveel denken (tobben en piekeren),
– je kunt jezelf in de weg zitten met denkfouten die je maakt – meestal zonder dat je dit zelf bewust bent,
– je kunt je denken sturen en daarmee je eigen gevoelens en gedrag beïnvloeden én
– je kunt ervoor kiezen om niet-te-denken en meer te ZIJN.
Dat laatste vraagt natuurlijk wel wat oefening, net als de rest overigens.
Voor niets gaat de zon op 😉

Lezen
Artikelen
Boosheid: 6 tips hoe je ermee om kunt gaan van Albert Sonnevelt
Boeken
Haalbaar geluk – mooi E-book van Albert Sonnevelt
Lichter leven – fantastisch E-book van Gijs Jansen met zijn kijk op diverse levensvragen
– Beren op de weg, spinsels in je hoofd van Theo Ijzermans
– Denk je sterk van Fred Sterk en Sjoerd SwaenTools
– Beter Nu van Rob Brandsma

Kijk en Luister
Tips om piekeren te verminderen: 5 tips om herhalende gedachten te stoppen.

– Hoe stress je vriend kan worden: een zeer interessante lezing uit de TED-serie met nieuwe inzichten, waaronder het belang van contact zoeken met anderen bij stress en het effect van je eigen kijk op stress. Je manier van denken over je stress blijkt van invloed te zijn op de lichamelijke effecten van deze stress!

Tools
Hulpmiddelen om je gedachten en daarmee je gevoelens te sturen
– Ik kan ‘denken en voelen wat ik wil’ met het ABC-schema
– Vergelijkbaar, maar net weer wat anders is het schema van de 4-G’s
— Laat je zelfvertrouwen groeien met deze 7 tips van Albert Sonnevelt
– Een app die kan helpen om te leren anders te denken is het PP G-schema
– Oefening in het vormen van alternatieve gedachten
– Technieken om te stoppen met piekeren
– Wat beïnvloedt eigenlijk allemaal mijn gevoelens, emoties en stemmingen?
– Hoe kan ik omgaan met / invloed uitoefenen op mijn gevoelens en emoties?
– Een app als Evernote helpt je om van alles even te kunnen noteren of vastleggen, zodat je er niet steeds aan hoeft te blijven denken uit angst het te vergeten.

Onlinetrainingen

Reacties zijn gesloten.